Новини
Дата: 25 Май 2010

Талеб Рифай: Туризмът трябва да стане по-отговорен и зелен

Световната туристическа организация към ООН, която обединява над 156 държави (United Nations World Tourism Organization) отчете първите сигнали за възстановяване на индустрията от кризата в глобален мащаб. Въпреки това от организацията предупредиха, че предстои много работа за постигане на стабилност и трансформиране на сектора към новите реалности. За предизвикателствата пред туризма и възможностите за държави като България разговаряме с генералния секретар на организацията Талеб Рифай, който беше на посещение в София. Талеб Рифай беше избран на най-високия оперативен пост в световната организация през есента на 2009 г., официално стъпи в длъжност през януари. Той работи за организацията от 2006 г. Преди това е бил министър на туризма и античното наследство в родната си Йордания. Женен е, има пет деца.

Г-н Рифай, през миналата година туристическата индустрия отчете най-лошите си резултати от десетилетия насам. През последните месеци обаче се вижда позитивна тенденция. Може ли да се смята, че преобръщането е стабилно и какви са предизвикателствата сега към сектора?
- Най-голямото предизвикателство за туризма сега е да се възстанови от екстремно лошата 2009 г. Резултатите бяха много лоши както за индустрията, така и за икономиката като цяло. Първото предизвикателство сега е да се възстанови световната икономика.

Има сигнали, че тя започва да се подобрява. През първите два месеца на тази година резултатите за туризма са позитивни. След 4% спад през 2009 г. имаме ръст през януари и февруари в глобален мащаб.

Важното сега е да запазим позитивния тренд. Нужно е той да бъде солиден. Ние очакваме през 2010 г. да има от 3 до 4% ръст в туризма в световен мащаб, като Европа ще постигне малко по-ниски нива, тъй като икономическата ситуация остава малко по-трудна.

Някои анализатори казват, че въпреки сигналите за съживяване и през тази година хората ще резервират своите почивки в последния момент и битката за туристите отново ще бъде ценова. Очаквате ли това да се случи?
- Мисля, че това е резултат от временните икономически трудности, които изпитват хората. Те пътуват по-близо до дома. Пътуванията в собствената държава и в региона също станаха по-популярни. Сега хората вярват, че почивките last minute (в последната минута - бел. авт.) могат да им дадат добри оферти.

Другата причина да са много предпочитани е, че в настоящата ситуация е трудно за пътуващите да планират времето и средствата, с които ще разполагат. Мисля, че бизнесът ще направи всичко възможно да се адаптира към тази нова реалност и възможността за внедряване на нови технологии ще му помогне.

Има ли тенденция за ускорено внедряване на нови технологии?
- Те не са просто бъдещето, а и настоящето. Повече от 16% от пътуващите сега избират и резервират в интернет. Рекламирането в мрежата и адаптирането на бизнес моделите към интернет като възможности за резервации и т.н. е повече от задължително за всички. Това категорично е бъдещето на туристическата, а и на много други индустрии.

Колко време ще отнеме пълното възстановяване на туризма и постигане на нивата отпреди кризата?
- Мисля, че ако до края на 2010 г. регистрираме 4% ръст, ще постигнем близки нива до тези преди кризата. Трябва обаче да отбележа, че проблемът сега не е толкова да достигнем предкризисните нива. Проблемът е да запазим възстановяването по един правилен начин.

Не ни трябва да достигаме кризата отпреди кризата, защото резултатите от миналата година не са просто инцидент. Те са следствие от много неправилни политики. Затова сега е важно ние да опитаме да преминем към по-друг тип икономика, която е по-отговорна и по-зелена. Ние трябва не просто да постигне ръст, а по-отговорен ръст.

Казвате зелена икономика. Какви действия трябва да предприемат бизнесът и правителствата?
- Ние подготвихме "пътна карта за възстановяване", в която записахме 15 много ясни практически правила, които правителствата трябва да следват. Те включват мерки за излизане от кризата, стабилизиране на туризма и преминаване към зелена икономика.

Сред най-важните елементи в този документ е нуждата от изготвяне на национални политики за туризъм. Политики, които са приети на най-високото национално ниво, не просто политики на министрите по туризма например. Това трябва да са политики, обсъдени със заетите в туризма и с потребители на тази индустрия. Сега ние се нуждаем и от подобряване на позицията на туризма в глобален мащаб.

Какви са най-големите грешки, които правителствата допускат при управление на туризма сега?
- Най-голямата грешка беше, че правителствата нямаха обща политика на високо ниво. Има много малко държави, които са създали такава. Досега частният сектор правеше сам нововъведенията и подобренията, но това беше неправилно.

Той се нуждае от публична политика, от правителствена помощ. Много дълго време такава нямаше и това беше най-голямата грешка в туристическата индустрия, а и в други сектори от икономиката.

България е сравнително нова страна на световната туристическа сцена. Какви са най-сериозните предизвикателства пред такива държави?
- Има много предизвикателства пред вашата държава, но много повече са възможностите. Тъй като сте нововъзникващ пазар, шансът за по-бърза промяна е по-голям за вас, отколкото за други дестинации, които вече са се наложили. Имате възможност да преминете по-лесно към друг вид туризъм.

Освен това вие може да предложите много неща като национални туристически продукти - планини, езера, море, много богата култура. Отделно имате хубава кухня, вина, българска музика и много други неща, които са уникални и биха дали добавена стойност на България като дестинация.

Това, от което се нуждаете сега, е политика за обединение на туризма и индустриите, които са свързани с него. След присъединяването на България към ЕС бъдещите перспективи за влизане в шенгенската зона ще имат много позитивен ефект върху вашия туризъм и в средносрочен, и в дългосрочен план.

Имате обаче нужда да подобрите инфраструктурата си, особено що се отнася до възможностите за пътуване, и се нуждаете от систематични действия за постигане на по-добро качество и високи стандарти.

Световната туристическа организация ще оказва помощ на България при въвеждането на сателитната сметка в туризма.Колко държави я използват и защо е важно да бъде въведена навсякъде?
- Това е универсална система, която навлезе постепенно през последните 15 години. Тя беше приета от генералната асамблея на ООН и е статистическа система за туризма, която оценява както приходите в сектора, така и влиянието и дела му в икономиката и върху другите сектори, с които е свързан.

Въведена е в много държави по света към днешна дата, но е на различен етап на внедряване. Всички страни са приели да я въведат, но не са много тези, които са способни да я приведат в завършен вид. Някои от тях са го направили, други са на някакъв етап, трети смятам, че не. Моето разбираме е, че България е започнала да я въвежда по правилен начин. Това беше един от въпросите, който обсъждахме с вашия министър.

Сега България търси помощ, а ние сме готови да се погрижим с техническа асистенция за обучението на хората, които ще се занимават с нея. Те не са в министерството на икономиката и туризма, а в Националния статистически институт на България и централната банка.

в. Дневник

Дата: 06 Април 2014

Цените в европейските хотели вече растат, в софийските още намаляват

Започналото възстановяване на бизнес и туристически пътувания вече се отразява положително на градските хотели в Европа, като през март продължава плавното увеличение на цените в големите градове. Тази тенденция обаче не важи за България, където все още те намаляват.
Дата: 05 Април 2014

Българите увеличават пътуванията си в чужбина

Българите увеличават пътуванията си в чужбина 245 хил. са излизанията зад граница, което е ръст от 2.5% на годишна база
Дата: 18 Април 2011

Местата за пътувания в чужбина за Великден – почти продадени

Който е чакал последния момент с надеждата да пътува в чужбина за Великден и майските празници с големи отстъпки, тази година ще остане разочарован. При голямото разнообразие от дестинации, които българските туроператори предлагат на клиентите си, намаленията са само за Анталия и Дубровник.
Дата: 15 Април 2011

Паднаха визите между Русия и Турция

Договореният преди почти година режим за безвизово пътуване между Русия и Турция влезе в сила петък, съобщи агенция "Интерфакс". Съгласно споразумението от 12 май 2010 г. гражданите на Руската федерация и на Турция ще могат от 16 април 2011 г. да влизат, излизат и преминават транзитно на територията на другата държава, без да се налага издаването на виза.
Дата: 06 Април 2011

На село туристът е гост

Селският и екологичният туризъм все още не са сред най-популярните начини за отдих на българите и трудно биха могли да се борят за сериозен дял от общото туристическо предлагане у нас. На пръсти се броят примерите за истински селски туризъм, включващ настаняване в обитавана селска къща, предлагане на прясна екологично чиста храна от семейно стопанство, пряк контакт с домакините.
календар събития